zondag 17 november 2013

Ladies Night

in museum voor Volkenkunde te Leiden
Gisterenavond was er een oriëntaalse ladies night in het museum voor Volkenkunde in Leiden.


Daar moesten de "ladies" (mams, dochterlief en ik) natuurlijk naar toe. Het was geweldig! Er waren verschillende workshops waar je aan mee kon doen, je kon henna tatoos laten zetten, er waren lezingen, modeshows en een sieradenshow en ook speed rondleidingen.

We zijn begonnen met een speed rondleiding door de expositie "Verlangen naar Mekka". Het was ontzettend interessant en erg mooi om allemaal te zien. Er waren prachtige kleden tentoongesteld die in de Ka'aba hebben gehangen. Je mocht er niet flitsen natuurlijk, dus veel foto's zijn bewogen. Maar deze is toch nog wel erg mooi. Je kunt zien wat een enorm borduurwerk hier in zit.


Dochterlief wilde heel graag meedoen met de workshop "henna op kaarsen". in het begin was het door extreem druk, maar naderhand werd het wat rustiger, dus sloot ze aan in de rij. Gelukkig heeft ze de kaars kunnen versieren. Eerst moet je de basislijnen oefenen op papier.


Daarna ga je je eigen gekozen figuur op de kaars aanbrengen.



Helaas heeft de versiering de reis naar huis niet helemaal doorstaan, maar desalniettemin is het toch een mooie kaars zo!



Mams en ik namen plaats in de Grote Zaal voor onder andere een lezing over hoofddoeken. Die mevrouw wilde graag wat vertellen over hoofddoeken, maar met name wilde ze vrouwen laten voelen hoe het voelt om een hoofddoek te dragen. Toen zij de vraag stelde: "Wie is er niet bang om op het podium te komen?" stak ik als eerste mijn vinger op en mocht ik komen. Ik kreeg een grijze katoenen hoofddoek om. Het zat best lekker. na afloop liep ik even naar dochterlief om mijn hoofddoek te laten zien en in eerste instantie keek ze gewoon langs mij heen :)


De sieradenshow was slecht te zien. De kettingen konden we wel zien, maar de oorbellen waren vanaf onze zitplaats niet te zien. Naderhand nog maar even in de vitrines gekeken.

Bij de modeshow kwamen veel prachtige jurken voorbij. Onder andere een hennajurk.


En twee trouwjurken.



Na afloop kregen we bij de uitgang nog een goodiebag mee. Er zaten veel leuke dingen in, onder andere een prachtige orchidee.


We hebben een fantastische avond uit gehad en kijken al uit naar de volgende ladies night bij Volkenkunde!

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk uitje is dit geweest. Heel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet dat er gezellig uit!!! Een leuke belevenis.

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent NIET te herkennen !
    Klingt erg interessant... maar toch ben ik dol op je krullenkop ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat apart en wat een schitterende avond, ik keek naar de foto en dacht ben jij dat nu! staat je goed!
    En wat een belevenis zo een avond!
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen