woensdag 19 oktober 2011

Quilten, breien en haken

Quilten
Alweer enige tijd geleden kocht ik bij het Quiltgebeuren een pakketje stof met een patroontje. Heel simpel, maar precies "ingewikkeld" genoeg voor mijn overspannen brein :). Het duurde even eer ik er aan ging beginnen, maar uiteindelijk toch gestart en afgemaakt. Voor het doorquilten kon ik niet voldoende geduld opbrengen, dus ging ik voor de makkelijke weg: de lange, rechte naden werden op de machine doorgestikt. Uiteindelijk ook nog gekozen voor een diagonaal kruis, omdat het allemaal een behoorlijk kruis was om te dragen. 

De achterkant wilde ik graag maken van knuffelstof, omdat dit quiltje in mijn gedachten en gevoel heel sterk met DD te maken heeft. Ik koos dus voor een flanellen achterkant. De vorm van het litteken van DD's laatste operatie is een S (op haar achterhoofd). Waarvan zij zelf zei: "De S van Superchick." Dat vond ik een goede en dat is meteen de naam van dit quiltje geworden. De afmeting is circa 17x22" (44x58 cm).
Breien
In het ziekenhuis zat een keer een mevrouw een leuke sjaal te breien. Zo leuk! Het zag er erg ingewikkeld uit, maar die mevrouw vertelde dat je met maar zes steken die leuke sjaal kon breien. Eén bol is genoeg. Nou gingen DD en ik toch nog even tussendoor de stad in en daar zag ik zulke wol. Eigenwijs als ik ben, kocht ik twee bollen, ik ben een beetje te lang om een klein sjaaltje om nek te hebben. Van die twee bollen breide ik deze sjaal, ondertussen 270 cm lang! Maar als je 'm om je hals doet, is het zalig dat je zoveel lengte hebt.

Haken
Na de heksjes wilde ik weer eens iets simpels en bekends haken. Dat werden dus weer Granny's. Eerst een roze met paars blok en daarna een gemêleerd blok. Dat gemêleerde garen vind ik zò super. Ik heb er al het fabeldier van gemaakt en ik had nog genoeg over voor een grote Granny. Deze grote Granny's zijn de grote van vier gewone Granny's. Dat vult lekker op, haha.

4 opmerkingen:

  1. Goed bezig ! Leuke naam voor een quilt Superchick.
    groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind deze quilt ook prachtig geworden!! Simpel zei je? dan is het ook iets voor mij als beginner! heb je een patroon of kan ik het ergens bestellen? Groetjes, Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterend quiltje, en wat leuk die sjaal, lekker fleurig
    Mooi je haak werk
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat ik jou ook weer heb gevonden. Dat DD weer aan de beterende hand is en jij ook weer beter in je velletje zit en dan al die leuke dingen die je ondertussen hebt gemaakt, geweldig! Dies quilt is een schatje geworden en ik heb even naar jouw Granny's gekeken, nu die zijn een stuk makkelijker dan dat vervelende patroon waar ik mee zat, dus ik ga lekker opnieuw beginnen, simpel en vlug hoop ik deze keer! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen